Tłokowe kompresory powietrza mimo upływu wielu dziesiątek lat od ich wynalezienia wciąż pozostają jednym z narzędzi najszerzej stosowanych w przemyśle. Skąd się bierze ta popularność? Zapewne ważną kwestią jest tutaj fakt, że prostota budowy idzie u nich w parze z wysoką skutecznością. Na rynku dostępnych jest wiele kompresorów jedno- i dwutłokowych. Który rodzaj wybrać? Dowiesz się z lektury poniższego artykułu.
Kompresor przemysłowy jednotłokowy – czym się charakteryzuje?
Sprężarka jednotłokowa to jeden z najprostszych typów tego urządzenia, ale nie znaczy to, że nie warto się nim zainteresować. Oczywiście wedle nazwy w tej sprężarce można spodziewać się jednego tłoka w cylindrze. W trakcie jego ruchu za pośrednictwem korbowodu tworzy się podciśnienie, które otwierając zawór wprowadza do komory cylindra powietrze. Stamtąd jest ono wtłaczane do zbiornika. Ciśnienie zwiększa się z każdym cyklem obrotowym tłoka. W ten sposób prezentuje się pojedyncza sekwencja pracy kompresora tłokowego.
Tego typu sprężarka to główny element kompresora tłokowego, ale jest też używany w pojazdach ciężarowych i rolniczych wykorzystujących układy hydrauliczne. Skąd jednak wiedzieć, jaka powinna być wydajność takiego kompresora? Kompresor przemysłowy ze sprężarką jednotłokową nie będzie nam sprawiał problemu z tym zadaniem. Wystarczy znać wymiary cylindra, a dokładniej jego objętość, a także wziąć pod uwagę stosunek sprężenia (tzw. spręż), czyli proporcję między ciśnieniem tłocznym i ssawnym. Zwykle cylindry w sprężarkach jednotłokowych dysponują sprężem na poziomie 5-6.
Większe osiągi wymagają niestety dodatkowego chłodzenia, co jest możliwe do zastosowania jedynie w sprężarkach dwutłokowych. Mimo wszystko sprężarka jednotłokowa posiada duży atut przekonujący wielu klientów do zakupu tego właśnie wariantu. Jest to sporo niższa cena względem dwutłokowego odpowiednika. Jeden tłok wygrywa także mniejszymi rozmiarami, co może przydać się podczas pracy na ograniczonej przestrzeni. Dzięki niższej wadze są także łatwiejsze do transportu.
Kompresory dwutłokowe – jakie są ich zalety i wady?
Dwa tłoki w sprężarce to, jak można się spodziewać, zdecydowanie lepsza wydajność i ogólne osiągi. Czy cała tajemnica opiera się jednak tylko o moc dodatkowego tłoka? Diabeł tkwi w szczegółach – owszem, stosunek sprężenia możliwy do osiągnięcia jest tutaj zdecydowanie wyższy, jednak to nie wszystko.
Większy spręż to jednocześnie większa temperatura niebezpieczna dla całego układu, ale z pomocą przychodzi tutaj sama budowa dwutłokowa. Wystarczy zastosować sprężanie wielostopniowe, w którym spręż rozbijany jest między oba cylindry. W praktyce wyróżnia się wtedy wstępny cylinder niskoprężny i dalszy cylinder wysokoprężny, pomiędzy którymi zamontowana jest chłodnica międzystopniowa.
To właśnie chłodnica sprawia, że wysoka temperatura, którą sprężany gaz osiągnął po przejściu przez pierwszy cylinder, jest niwelowana do poziomu wejściowego. Dopiero wtedy przechodzi do kolejnego cylindra. Ruch samych tłoków odbywa się naprzemiennie – zawór otwarty w jednym cylindrze oznacza jednocześnie zawór zamknięty w drugim.
Jak widać, nieznacznie bardziej złożona konstrukcja kompresora dwutłokowego pozwala na znaczne zwiększenie osiągalnej wydajności i dłuższego czasu nieprzerwanej pracy. Dodatkowo taki kompresor jest oszczędniejszy pod względem zużycia energii, jednak wiele zależy od jakości zastosowanych materiałów i konkretnego typu konstrukcji. Warto także wspomnieć, że awaryjność kompresora dwutłokowego będzie zwykle niższa od jednotłokowego ze względu na możliwość rozłożenia obciążeń na dwa elementy ruchome urządzenia.
Do wad takich kompresorów zaliczymy na pewno sporo większe wymiary i wagę, które jednak są do pewnego stopnia niwelowane przez stosowanie kółek tworzących z urządzenia swoisty wózek.
Sprężarki dwutłokowe, a czasami nawet trójtłokowe znajdują zastosowanie w wielu zadaniach – malowanie farbą pod wysokim ciśnieniem, narzędzia pneumatyczne, sprzęt czyszczący i wiele innych. Mimo wyższej ceny możliwości dwóch tłoków zyskują wielu zwolenników.
Który rodzaj kompresora przemysłowego wybrać w danej sytuacji?
Kompresory przemysłowe to jedne z bardziej uniwersalnych narzędzi, które spotkamy w niemal każdej gałęzi przemysłu. Pozostaje więc pytanie: który rodzaj kompresora jest lepszy? Nie będzie zaskoczeniem, że ostateczna odpowiedź zależy od indywidualnych potrzeb i potencjalnych zadań postawionych przed takim sprzętem.
Do lekkich i sporadycznych prac takich jak pompowanie koła w aucie powinien wystarczyć kompresor jednotłokowy. W przypadku regularnych prac z narzędziami pneumatycznymi zdecydowanie lepszym wyjściem będzie rozwiązanie dwutłokowe. Za kompresorem jednotłokowym przemawia niższa cena, większa mobilność i łatwiejsza obsługa. Kompresor dwutłokowy to rozwiązanie dla bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy cenią sobie duże możliwości i długofalowe oszczędności – nawet jeśli przyjdzie im zapłacić o wiele więcej za urządzenie.
Partnerem artykułu jest almiair.pl.