Każdy właściciel gruntów czy domów, we zależności od celu jego zastosowania, jest przymuszony do dorocznej zapłaty podatku rolnego czy podatku od nieruchomości. Podatek rolny liczony jest w oparciu o określoną poprzez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego średnią wartość skupu żyta, za czas 11 kwartałów przodujących kwartał poprzedzający zeszły rok, w nawiązaniu do przestrzeni terenów. Zarówno podatek od nieruchomości jak również podatek rolny, określany jest poprzez każdą gminę indywidualnie. Co do zasady podatek rolny oraz podatek od nieruchomości liczony jest w skali roku.

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem rolnym?

O powstaniu obowiązku skarbowego w obszarze podatku rolnego, rozsądza parę zasad. Po pierwsze, opodatkowaniu podlegają grunty ocenione w ewidencji gruntów oraz domów jako użytki rolnicze. Po drugie, na ich obszarze musi być wykonywana działalność rolnicza. Po trzecie gospodarstwo rolne to region o całkowitej przestrzeni nie mniejszej aniżeli 1 hektar fizyczny. Po czwarte, za działalność rolniczą uznawana jest hodowla zwierząt (w tymże przemysłowych fermowych) oraz roślin.

Wpłaty z tytułu podatku rolnego

Podatek rolny należy wpłacać w 4 ratach odpowiednich do czasu trwania obowiązku fiskalnego – do 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada roku fiskalnego, przekazem na konto czy – w wypadku osób fizycznych – także gotówką (jeśli pobór podatku wykonywany jest w postaci inkasa). W wypadku, kiedy stawka podatku rolnego nie wykracza poza 100 zł, jest on płatny jednokrotnie w czasie płatności pierwszej raty. Osoby prawne są przymuszone do złożenia do 15 stycznia deklaracji na podatek rolny na konkretny rok fiskalny, w jakiej uczą one wielkość podatku.

Do kiedy należy zapłacić podatek od nieruchomości?

Prywatni właściciele nieruchomości rozliczają podatek w czterech ratach odpowiednich do momentu trwania obowiązku fiskalnego – do 15 marca, 15 maja, 15 września oraz 15 listopada. Przy czym, gdy wielkość podatku od nieruchomości nie wykracza poza 100 zł, należy go spłacić jednokrotnie do 15 marca. Można to zrobić przekazem na rachunek przekazany w decyzji skarbowej czy w kasie urzędu miasta czy dzielnicy. Gdy decyzja nastąpi po upływie płatności raty – należy ja uregulować w czasie 14 dni od uzyskania decyzji. Gmina nie może zmniejszyć tego okresu.

Czynności oraz dokumenty

Podatnicy podatku od nieruchomości składają dane czy informacje do wójta (burmistrza, prezydenta miasta), odpowiedniego ze względu na miejsce umieszczenia przedmiotów opodatkowania (tj. gruntów, domów itp.). Wzory dokumentów charakteryzuje rozporządzenie Ministra Finansów. Jeśli nieruchomość czy obiekt budowlany stanowi współwłasność (czy znajduje się w posiadaniu) również osoby fizycznej i osoby prawnej czy jednostki organizacyjnej (w tymże spółki), jaka nie ma osobowości prawnej, wtedy osoba fizyczna składa deklarację na podatek od nieruchomości i płaci podatek na podstawach dotyczących osoby prawne. W tymże wypadku osoba fizyczna nie dostaje decyzji o wielkości podatku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here